Opus Klassiek

CD-recensie © Aart van der Wal, juli 2019

Anaïs Gaudemard - Harpe, Solo 


Harmonia Mundi HMM 916111 • 59' • 
Opname: mei 2018, La Courroie, Entraigues-sur-la-Sorgue (F)

 

   

Het solorepertoire voor harp is tamelijk beperkt en noopt daardoor tot het spelen van bewerkingen, waar overigens niets mis mee is: zeker de achttiende-eeuwse klavierwerken lenen zich uitstekend voor een passend arrangement, mits smaakvol gedaan. Een harp is nu eenmaal geen klavecimbel, laat staan een piano. 

De Franse harpiste Anaïs Gaudemard boekte niet alleen veel succes bij een groot aantal internationale concoursen, maar wist ook op de concertpodia al snel een naam op te bouwen. Haar debuut-cd met werken van Debussy, Ginastera, begeleid door het operaorkest van Rouen, werd genomineerd voor de ICMA 2017. 

Haar nieuwste album kan wat mij betreft prompt meegenomen worden in deze succescarrousel. Haar techniek is vlekkeloos en haar interpretatieve kwaliteiten maken van deze miniaturen sprankelende stijlbloempjes. Het programma is bovendien met grote zorg gekozen: de afwisseling is groot en we maken bovendien kennis met de gevarieerde speltechnische mogelijkheden die het instrument in zijn mars heeft. Het spreekt bijna vanzelf dat Gaudemard ze met veel raffinement en finesse weet uit te buiten. Een onmiskenbare aanwinst voor het helaas nog steeds bescheiden harprepertoire!

www.opusklassiek.nl

 

Le répertoire solo pour harpe est plutôt limité et nécessite donc des arrangements de jeu, ce qui n’a rien de déplaisant : les œuvres pour clavier du XVIIIe siècle se prêtent parfaitement à un arrangement approprié, surtout lorsqu'elles sont réalisées avec goût. Une harpe n'est tout simplement pas un clavecin, encore moins un piano.

La harpiste française Anaïs Gaudemard a non seulement remporté un grand succès lors d'un grand nombre de compétitions internationales, mais a également rapidement acquis un nom sur les scènes de concert. Son premier CD avec des œuvres de Debussy, Ginastera, accompagné de l'orchestre de l'opéra de Rouen, a été nominé pour l'ICMA 2017.

Son dernier album peut, à mon avis, être inclus rapidement dans ce carrousel à succès. Sa technique est sans faille et ses qualités d'interprète font de ces miniatures des fleurs au style pétillant. De plus, le programme a été choisi avec le plus grand soin : il y a beaucoup de variétés et nous sommes également familiarisés avec les diverses possibilités de jeu techniques offertes par l'instrument. Il va sans dire que Gaudemard sait les exploiter avec beaucoup de sophistication et de finesse. Un atout indéniable pour le répertoire harpistique, malheureusement toujours modeste!